Fundraisinganalysen 2026

[Din organisation]

Her på siden har vi samlet alt du skal vide om Fundraisinganalysen 2026. Du kan bl.a. se vores webinar,
hvor vi introducerer dig til undersøgelsen, få svar på dine spørgsmål om undersøgelsen og besvare selve spørgeskemaet. Når jeres personlige rapport er klar, vil du kunne downloade den her fra siden.

Alt om undersøgelsen
Besvar spørgeskema
Se webinar om analysen

Velkommen

Kære [Din organisation],

Velkommen til Fundraisinganalysen 2026. Her samler vi data til en stor analyse af fundraisingmarkedet i Danmark. Når du deltager i undersøgelsen, får du unikke indsigter i markedet, der kan styrke grundlaget for fremtidige investeringer. Samtidig styrker dit bidrag også hele branchen. Derfor vil vi gerne understrege, at din besvarelse er utrolig værdsat.

Hvad bruger vi dine svar til?
Dine svar bliver anvendt i arbejdet med Fundraisinganalysen 2026 og fremtidige analyser, som har til formål at give dig som medlem et benchmark mod markedet, samt indblik i vigtige tendenser på tværs af branchen, som kan være værdifulde i dit arbejde med fundraising.

Hvad får du ud af at deltage i undersøgelsen?
Foruden at styrke branchen, får du tilsendt resultaterne i din egen medlemsrapport, som er udarbejdet specifikt til jer. Vi sender rapporten til dig i april 2026. Derudover vil ISOBRO og vores samarbejdspartner Wilke, præsentere de vigtigste indsigter fra analysen på et seminar d. 15. april 2026, som du selvfølgelig er inviteret til.

Hvad skal jeg gøre nu?
Vi har gjort os umage med at give dig en god oplevelse og gøre det nemt at være med. Her på siden har vi samlet alt, du skal vide for at deltage i undersøgelsen. På webinaret “Sådan besvarer du undersøgelsen”, giver vi dig en grundig introduktion til undersøgelsen og viser, hvordan du svarer. Vil du bare gerne i gang med besvarelsen, kan du også sagtens gøre det.

Se webinar
Besvar undersøgelsen
Se spørgsmål

WEBINAR

Sådan besvarer du undersøgelsen

På dette webinar fortæller vi alt, der er værd at vide om Fundraisinganalysen 2026. Du kan bl.a. se hvordan du besvarer spørgeskemaet, høre hvilke temaer du skal omkring, få en introduktion til at besvare her på platformen og høre hvad der er nyt i dette års analyse. Du kan ligeledes høre hvad Børns Vilkår og Læger Uden Grænser fortælle om deres oplevelse med at besvare undersøgelsen og deres forventninger til resultaterne. God fornøjelse!

Download webinar

Hent rapporten
fra sidste år

Download Fundraisinganalysen 2025 og dyk ned i data om betalingskanaler, metoder og støtteformer.

Samlet rapport
Individuel rapport

De 8 temaer i Fundraisinganalysen

I spørgeskemaet indgår der spørgsmål til 8 forskellige temaer, der vedrører arbejdet med fundraising.
Du kan se og læse om de forskellige temaer nedenfor, ved at køre musen henover:

Dette tema fokuserer på organisationens faste betalingsaftaler, herunder:

  • Antal kontingentbetalende medlemmer

  • Antal faste støtter

  • Den samlede indtægt, som disse bidrag giver

I dette tema spørger vi til følgende områder:

  • Indtægter fordelt på jeres fundraisingmetoder

  • Antal medlemmer og donorer knyttet til hver metode

I dette tema indsamler vi oplysninger om enkeltdonationer fra privatpersoner:

  • Private enkeltdonationer ud over faste betalingsaftaler

  • Peer-2-peer indsamlinger

  • Digitale gavebeviser og forskningsbidrag (fra private)

I Engagement udover donation ser vi på andre typer af engagement end donationer:

  • Følgere på sociale medier

  • Afviklede underskrifts-indsamlinger

  • Læsere af nyhedsbreve

Temaet omhandler organisationens indtægter fra følgende bidrag:

  • Donationer fra virksomheder, fonde, arv, arrangementer og indsamlingsevents

  • Medium og major donors (bidrag fra 25.000+ kr. pr. år)

  • Merchandise, spil og lotteri

Har I genbrugsbutikker, vil I blive spurgt til:

  • Antallet af butikker

  • Antal frivillige på tværs af butikker

  • Omsætning og overskud

Se alle spørgsmål

Her indsamler vi oplysninger om:

  • Hvilke betalingskanaler I bruger,

  • Antallet af transaktioner

  • Den samlede indtægt fra de forskellige betalingskanaler

Dataene bruges til at analysere frafald, gennemsnitsdonationer og udviklingen i betalingsmarkedet

Vi indsamler data om jeres fundraisingudgifter fordelt på:

  • Eksponering

  • Indsamlingsmetoder

  • Lønudgifter og andre udgifter

Dataene bruges til at analysere sammenhængen mellem udgifter, investeringer og indtægter.

Hvilke spørgsmål
skal jeg svare på?

I galleriet til højre kan du se alle spørgsmål, som indgår i undersøgelsen. Spørgeskemaet er opdelt i 8 temaer:

  • Medlemmer & faste støtter

  • Enkeltdonationer fra privatpersoner

  • Bidragstyper

  • Betalingskanaler til privatpersoner

  • Fundraisingmetoder

  • Engagement udover donation

  • Genbrug

  • Udgifter til indtægtsgivende aktiviteter

Download spørgsmål som PDF

Besvar undersøgelsen

Når du er klar til at besvare undersøgelsen, skal du trykke på Start

Hvis du gerne vil have spørgerammen ved siden af dig, mens du udfylder skemaet,
kan du downloade den her

Angiv tal for både 2024 og 2025
Hvis du deltog i Fundraisinganalysen sidste år, vil du få vist tal fra 2024 og dermed kun skulle angive for 2025. Er det første gang du deltager, beder vi dig om at angive tal for både 2024 og 2025. Kender du ikke tallet eller bruger I ikke denne aktivitet, kan du sætte flueben ved enten Vi kender ikke tallet eller Vi bruger ikke denne aktivitet.

Arbejd sammen om besvarelsen i organisationen
Spørgeskemaet er inddelt i 8 sektioner, og på forsiden kan du følge med i, hvilke sektioner du og din organisation allerede har besvaret. Når du skal i gang med at svare, kan du i oversigten vælge hvilket tema du vil starte med at svare på ved at klikke på temaet. Klikker du f.eks. på Enkeltdonationer vil spørgsmålene relateret til dette tema blive vist.

Gem og lås dine svar
Når du er tilfreds med dine svar, skal du nederst vælge Ja, luk sektionen når jeg går videre. Herefter vil dine svar blive låst og gemt, og blive fjernet fra oversigten over temaer, som din organisation mangler at besvare.

Se tidligere besvarelser
Hvis din organisation har medvirket i undersøgelsen før, vil der ud for nogle spørgsmål blive vist jeres tidligere besvarelser. Disse kan ikke redigeres.

Brug for hjælp?
Oplever du udfordringer i forbindelse med at besvare spørgeskemaet, kan du trykke på
Kontakt Wilke på forsiden og sende en mail.

Start
A description of your SVG

FAQ

  • Det vil være meget forskelligt, hvor lang tid det tager at besvare spørgeskemaet. Det afhænger af, hvor hurtigt du kan få adgang til de nødvendige oplysninger, som vi beder om. Vi har designet spørgeskemaet, så den bliver så overskuelig for jer at besvare.

  • Hvis du kan svare på alle emner, vil det klart være det bedste for analysens resultat. Det kan dog være relevant at inddrage en eller flere af dine kollegaer, som har bedre forudsætninger for at svare på specifikke emner. For at invitere dine kollegaer til at svare, skal du blot videresende linket til denne side samt passwordet, som du har fået tilsendt på mail. Når din organisation har besvaret alle emner, vil det fremgå på forsiden af spørgeskemaet.

  • Ja! Hvis en eller flere af dine kollegaer har bedre forudsætninger for at svare på et eller flere emner i spørgeskemaet, kan du videresende linket til denne hjemmeside samt passwordet, som du har fået tilsendt på mail. Har du ikke modtaget password, så kontakt ISOBRO for at få oplyst, hvem der er kontaktperson hos jer.

  • Spørgeskemaet er opdelt i otte forskellige emner, og indeholder hjælpetekster og forklaringer undervejs, som skal guide dig godt igennem besvarelsen. De otte emner er:

    • Medlemmer & faste støtter

    • Enkeltdonationer fra privatpersoner

    • Bidragstyper

    • Betalingskanaler til privatpersoner

    • Engagement udover donation

    • Fundraisingmetoder

    • Genbrug

    • Udgifter til indtægtsgivende aktiviteter

  • Dine svar bliver anvendt i arbejdet med Fundraisinganalysen 2026 og fremtidige analyser, som har til formål at give dig som medlemsorganisation et benchmark mod markedet, samt indblik i vigtige tendenser på tværs af branchen, som kan være værdifulde i dit videre arbejde med fundraising. ISOBRO vil bruge analysen som helhed i vores politiske arbejde og til pressearbejde.

  • Ved at deltage i Fundraisinganalysen får du et unikt indblik i, hvordan din organisation præsterer sammenlignet med andre i branchen. Du kan blive inspireret af at se, hvor andre har succes med deres fundraising og bruge den viden til fremtidige strategiske investeringer. Du er samtidig med til at styrke branchen som helhed. Du kan benchmarke dine tal op mod branchen og andre organisationer, der minder om jeres. Du bliver ligeledes inviteret til at deltage i et seminar afholdt i samarbejde med vores analysepartner Wilke, hvor vi sammen gennemgår de vigtigste indsigter og trends fra analysen.

  • Ja! I samarbejde med vores partner, analyseinstituttet Wilke, udarbejder vi en unik rapport til jeres organisation, som du har mulighed for at downloade her på siden i 2026. Her kan du se jeres egne tal op imod andre organisationer, som ligner jer og op imod hele branchen.

    Du kan downloade Fundraisinganalysen 2025 her