
Fundraisinganalysen 2024
[Din organisation]
Her på siden har vi samlet alt du skal vide om Fundraisinganalysen 2024. Du kan bl.a. se vores webinar,
hvor vi introducerer dig til undersøgelsen, få svar på dine spørgsmål om undersøgelsen og besvare selve spørgeskemaet. Når jeres personlige rapport er klar, vil du kunne downloade den her fra siden.
Velkommen
Kære [Din organisation],
Velkommen til Fundraisinganalysen 2024. Her samler vi data til en stor analyse af fundraisingmarkedet i Danmark. Når du deltager i undersøgelsen, får du unikke indsigter i markedet, der kan styrke grundlaget for fremtidige investeringer. Samtidig styrker dit bidrag også hele branchen. Derfor vil vi gerne understrege, at din besvarelse er utrolig værdsat.
Hvad bruger vi dine svar til?
Dine svar bliver anvendt i arbejdet med Fundraisinganalysen 2024 og fremtidige analyser, som har til formål at give dig som medlem et benchmark mod markedet, samt indblik i vigtige tendenser på tværs af branchen, som kan være værdifulde i dit arbejde med fundraising.
Hvad får du ud af at deltage i undersøgelsen?
Foruden at styrke branchen, får du tilsendt resultaterne i din egen medlemsrapport, som er udarbejdet specifikt til jer. Vi sender rapporten til dig i april 2025, og uploader den ligeledes her på jeres personlige side, så I altid kan tilgå den. Derudover vil ISOBRO og vores samarbejdspartner Wilke, præsentere de vigtigste indsigter fra analysen på et seminar, som du selvfølgelig er inviteret til.
Hvad skal jeg gøre nu?
Vi har gjort os umage med at give dig en god oplevelse og gøre det nemt at være med. Her på siden har vi samlet alt, du skal vide for at deltage i undersøgelsen. På webinaret “Sådan besvarer du undersøgelsen”, giver vi dig en grundig introduktion til undersøgelsen og viser, hvordan du svarer. Vil du bare gerne i gang med besvarelsen, kan du også sagtens gøre det.
WEBINAR
Sådan besvarer du undersøgelsen
På dette webinar fortæller vi alt, der er værd at vide om Fundraisinganalysen 2024. Du kan bl.a. se hvordan du besvarer spørgeskemaet, høre hvilke temaer du skal omkring og få vist hvordan du inviterer kollegaer til at hjælpe dig med at besvare. Du kan ligeledes høre Dyrenes Beskyttelse og VIVA fortælle om deres oplevelse med at besvare undersøgelsen og deres forventninger til resultaterne. God fornøjelse!
Dette tema handler om, hvor mange kontingentbetalende medlemmer I har, og hvor stor en indtægt de samlet set udgør for organisationen. Vi spørger bl.a. til antal aktive medlemmer og summen af kontingenterne.
Dette afsnit handler om jeres indtægter fordelt på forskellige indsamlingsmetoder. Vi spørger ligeledes til, hvilke af indsamlings-metoderne I finder mest værdifulde ift. jeres strategi.
De 8 emner i Fundraisinganalysen
I spørgeskemaet indgår der spørgsmål til 8 forskellige områder af arbejdet med fundraising.
Du kan se og læse om de forskellige emner nedenfor, ved at køre musen henover:
I dette afsnit beder vi om oplysninger på enkeltdonationer, som er enkelte støtter på et valgfrit beløb. Vi spørger bl.a. til antallet og den samlede sum.
I dette afsnit spørger vi til
andre typer af engagement end donationer. Det kan f.eks. være følgere på sociale medier, afviklede underskriftsindsamlinger eller læsere af nyhedsbreve.
Dette tema omhandler jeres faste støtter. Her menes støtte gennem betalingsserviceaftaler, MobilePay subscriptions, fast betaling via betalingskort, sponsorbarn m.m. - men ikke medlemmer med demokratiske rettigheder, som betaler kontingent.
Har I genbrugsbutikker vil I blive spurgt til antallet af butikker, antal frivillige på tværs af butikker samt omsætning og overskud.
I dette tema vil vi gerne have oplysninger om, hvilke betalings-kanaler I bruger, hvor mange transaktioner I har samt hvor mange penge, der kommer ind gennem de forskellige betalingskanaler. Det gør vi fordi det bl.a. giver mulighed for at analysere på frafald og på størrelsen af en gennemsnitlig donation.
I dette afsnit spørger vi til jeres udgifter forbundet med fundraising inden for de tre kategorier: eksponering, indsamlingsmetoder og lønudgifter. Vi gør opmærksom på, at jeres svar er fortrolige.
Hvilke spørgsmål
skal jeg svare på?
I galleriet til højre kan du se alle spørgsmål, som indgår i undersøgelsen. Spørgeskemaet er opdelt i 8 emner:
Medlemmer
Enkeltdonationer
Faste støtter
Betalingskanaler
Indsamlingsmetoder
Engagement udover donationer
Genbrug
Udgifter til fundraising












Besvar undersøgelsen
Når du er klar til at besvare undersøgelsen, skal du trykke på Start
Angiv tal for både 2023 og 2024
Vi beder dig om at angive tal for begge år, da vi ønsker at lave et robust benchmark allerede fra 2024. Derfor har vi brug for så meget data som muligt. Kender du ikke tallet eller bruger I ikke denne aktivitet, kan du sætte flueben ved enten Vi kender ikke tallet eller Vi bruger ikke denne aktivitet.
Arbejd sammen om besvarelsen i organisationen
Spørgeskemaet er inddelt i 8 sektioner, og på forsiden kan du følge med i, hvilke sektioner du og din organisation allerede har besvaret. Når du skal i gang med at svare, kan du i oversigten vælge hvilket emne du vil starte med at svare på ved at klikke på emnet. Klikker du f.eks. på Enkeltdonationer vil spørgsmålene relateret til dette emne blive vist.
Gem og lås dine svar
Når du er tilfreds med dine svar, skal du nederst vælge Ja, luk sektionen når jeg går videre. Herefter vil dine svar blive låst og gemt, og blive fjernet fra oversigten over emner, som din organisation mangler at besvare.
Se tidligere besvarelser
Hvis din organisation har medvirket i undersøgelsen før, vil der ud for nogle spørgsmål blive vist jeres tidligere besvarelser. Disse kan ikke redigeres.
Brug for hjælp?
Oplever du udfordringer i forbindelse med at besvare spørgeskemaet, kan du trykke på Kontakt Wilke på forsiden og sende en mail.
Emner
Medlemmer
Enkeltdonationer
Faste støtter
Betalingskanaler
Indsamlingsmetoder
Engagement udover donationer
Genbrug
Udgifter til fundraising
FAQ
-
Hele spørgeskemaet tager ca. 15-20 minutter at besvare. Hvor lang tid du skal bruge på at svare, afhænger dog af, om du skal svare på alle emner, eller om I er flere kollegaer om at besvare. Samtidig afhænger besvarelsestiden også af, hvor hurtigt I kan få adgang til de nødvendige oplysninger, som skal indtastes i spørgeskemaet.
-
Hvis du kan svare på alle emner, må du gerne det. Det kan dog være relevant at inddrage en eller flere af dine kollegaer, som har bedre forudsætninger for at svare på specifikke emner. For at invitere dine kollegaer til at svare, skal du blot videresende linket til denne side samt passwordet, som du har fået tilsendt på mail. Når din organisation har besvaret alle emner, vil det fremgå på forsiden af spørgeskemaet.
-
Ja! Hvis en eller flere af dine kollegaer har bedre forudsætninger for at svare på et eller flere emner i spørgeskemaet, kan du videresende linket til denne hjemmeside samt passwordet du har fået tilsendt på mail. Så har dine kollegaer også mulighed for at svare på relevante emner i spørgeskemaet.
-
Spørgeskemaet er opdelt i otte forskellige emner, og indeholder hjælpetekster og forklaringer undervejs, som skal guide dig godt igennem besvarelsen. De otte emner er:
Medlemmer
Enkeltdonationer
Faste støtter
Betalingskanaler
Indsamlingsmetoder
Genbrug
Udgifter til fundraising
-
Dine svar bliver anvendt i arbejdet med Fundraisinganalysen 2024 og fremtidige analyser, som har til formål at give dig som medlemsorganisation et benchmark mod markedet, samt indblik i vigtige tendenser på tværs af branchen, som kan være værdifulde i dit videre arbejde med fundraising. ISOBRO vil bruge analysen som helhed i vores politiske arbejde og til pressearbejde.
-
Ved at deltage i Fundraisinganalysen får du et unikt indblik i, hvordan din organisation præsterer sammenlignet med andre i branchen. Du kan blive inspireret af at se, hvor andre har succes med deres fundraising og bruge den viden til fremtidige strategiske investeringer. Du er samtidig med til at styrke branchen som helhed. Du kan benchmarke dine tal op mod branchen og andre organisationer, der minder om jeres. Du bliver ligeledes inviteret til at deltage i et seminar afholdt i samarbejde med vores analysepartner Wilke, hvor vi sammen gennemgår de vigtigste indsigter og trends fra analysen.
-
Ja! I samarbejde med vores partner, analyseinstituttet Wilke, udarbejder vi en unik rapport til jeres organisation, som du har mulighed for at downloade her på siden i 2025. Her kan du se jeres egne tal op imod andre organisationer, som ligner jer og op imod hele branchen.